ARTES

Tävling
ARTES i populärvetenskaplig press

Bästa ARTES-kollega, 31 Jul 2001

Populärvetenskaplig publicering av vetenskapligt arbete har under senare år blivit allt viktigare faktor för dagens forskare. Att på ett målgruppsanpassat sätt beskriva det arbete som görs, särskilt då det görs i samverkan med industrin, är en utmaning - säkerligen och forhoppningsfullt en rolig utmaning.

Vidare kan sägas att de flesta av dagens forskningsfinansiärer ställer högre krav på att forskare och forskarstuderande, tillsammans eller enskilt, beskriver sitt tekniska arbete för publicering i olika typer av press. Många upplever denna nya utmaning som väldigt spännande och det är vår förhoppning att du samtycker!

Inför den stundande ARTES Sommarskolan knyter vi an till denna utmaning och utlyser därför tävlingen

"ARTES i populärvetenskaplig press - artikeltävling med spännande priser"

Tävlingen ar ett sätt att träna vara kunskaper i att kunna skriva på ett nytt och annorlunda sätt samtidigt som vår ambition är också att få det arbete som görs inom ARTES att bli välkänt och bekant till en bredare publik.

Tävlingen ar öppen for alla ARTES-doktorander. Om du har projektbidrag från ARTES spelar ingen roll.

Förutsättningarna är följande:
  1. Beskriv på ett populärvetenskapligt och för industrin och den (semi-) tekniske läsaren intressant sätt det ARTES-projekt som du är involverad i.
  2. Textlängd ca 2500-3000 tecken utan mellanslag (12 punkters, mellan 1-1,5 A4-sida).
  3. Artikeln ska vara oss tillhanda senast 19 augusti.
  4. Skicka artikeln som rtf-fil till:
    Anita Andler, ARTES Indudstriambassadör, anita.andler@usa.net med kopia till: roland.gronroos@docs.uu.se

Eventuella bilder/illustrationer/diagram bifogas separat som högupplösta jpg-filer eller Excel-dokument.

Spännande priser kommer att delas ut till de mest intressanta bidragen. Förhoppningen är också att de bästa artiklarna ska publiceras - i sin helhet eller i redigerat skick - i några av landets ledande industri- och/eller vetenskapstidningar.

Några tips och råd:

A - Till grund ligger naturligtvis det tekniska arbete, dvs lic- eller doktorsavhandlingar, som ni är involverade i genom ARTES. Vi planerar både regional, lokal och nationell publicering. Läsarkretsen är ofta tekniker, ingenjörer och annan tekniskt intresserad personal som gruppchefer inom industrin och andra beslutsfattare på olika nivåer.

B - Tidigare projektbeskrivningar som ni redan av olika skäl och i olika sammanhang skickat in för antingen vetenskaplig publicering eller till handledare etc, kan vara utomordenliga som underlag för en artikel.

C - Om ni arbetar i projekt med industrin som är lokalt eller regionalt förankrad kan även lokal publicering vara mycket intressant (tex ett projekt som drivs i samverkan mellan Mälardagens Högskola och ABB/Vasteras kan presenteras i lokaltidningen VLT).

D - När du skriver och målgruppsanpassar artikeln, sätt dig in i läsarens situation och försök att svara på följande frågor:

• - Vem är det jag vänder mig till?
  • - Vilket budskap vill jag föra fram (skjut inte för brett)?
  • - varför ar mitt projekt spännande och viktigt/vem gagnar mitt projekt?
  • - Hur kan industrin dra nytta av projektet och dess resultat?
  • - Har du möjlighet att få en kommentar fran industrin, tex din industripartner?
  • - Har du någon bild eller diagram som gör artikeln mycket mera spannande och levande?

VÄLKOMMEN MED DINA KREATIVA IDÉER OCH SPÄNNANDE ARTIKLAR!

Många hälsningar,
        Anita Andler