SAVE – Component Based Design of Safety Critical Vehicular Systems
Minnesanteckningar SAVE-LG-möte 020923 i Linköping (RTSLAB)
Närvarande: Simin, Jörgen, Martin, Wang, Paul, Ivica, Hans
och Heinz Schmidt.
-
Ett stort tack till Simin och Anne för den goda maten och arrangemanget!
[Lokalerna gjorde oss alla avundsjuka.]
-
Heinz Schmidt (Monash/Melbourne) höll ett seminarium med efterföljande
diskussion: "Component-Based Modelling of Non-Functional Software Properties".
-
Målsättningen med mötet:
-
Planera planeringen (dvs projektstarten under hösten)
-
Samarbets/samverkansformer?
-
Industrimedverkan
-
Mål 1/1-03: Tydlig beskrivning av projektprocessen och uppdelning
på delprojekt, samt relation mellan dessa.
-
SSF förväntas komma med ett avtalsförslag i början
av oktober
-
Rekryterings/bemanningsläget:
-
RTSLAB Linköping: Simin Nadjm-Tehrani, Jörgen Hansson, Aleksandra
Tesanovic + nn (kommer att rekryteras)
-
DAMEK, KTH: Martin Törngren, Jad El-Khoury, Jonas Norberg. Dessutom
kommer De-Jiu Chen att arbeta i anslutning till projektet.
-
UppAal, Uppsala: Wang Yi, Paul Pettersson, nn + nn (en nyrekrytering och
av de nuvarande doktoranderna går in i SAVE)
-
CSL, MdH: Ivica Crnkovic + nn (ytterligare en doktorand (FlexCon) kommer
att arbeta i anslutning till SAVE)
-
SDL, MdH: Hans Hansson, Christer Norström, Henrik Thane, Thomas Nolte,
Dag Nyström + nn (möjligt att en existerande doktorand går
in i SAVE). Dessutom finns ett projekt i nära anslutning till SAVE,
med en industridoktorand från CC-Systems och Mikael Sjödin som
projektledare (samt medverkan från Volvo CEC).
-
Studiecirkel: för att nå målet med en förfinad projektplan
1/1'03 så startas en studiecirkel som dels syftar till att höja
och sprida medvetenheten om relaterade arbeten, dels reda ut en del grundläggande
begrepp och positionera SAVE.
Studiecirkeln genomförs under oktober-november och består
av 4 faser
1. Materialinsamling (Samtliga WP-ansvariga ska senast 7/10 skicka
3-10 relevanta artiklar till Hans, samt indikera deras betydelse)
2.Inläsning (Relevanta artiklar läses och diskuteras lokalt)
3. Diskussion: Två mötesdagar (kl 10-16) har bokats:
A. 15/10 på KTH - Den konkreta uppgiften blir att diskutera komponentbegreppet
och vad detta kan innebära för SAVE.
B. 8/11 i Uppsala - Konkret uppgift kommer att definieras.
4. Syntes: Slutsatserna dokumenteras; kan delegeras till en mindre grupp.
Samtliga aktiva i SAVE, forskare, doktorander, potentiella doktorander
och industripartners inbjuds att delta i studiecirkeln. Doktorander bör
kunna erhålla forskarutbildningspoäng (1p) för detta.
-
De inledande faserna av WP1 kommer att initieras under hösten.
-
Industriseminarier: Det första seminariet är inplanerat på
Volvo (TU+PV) i Göteborg 25/10. Huvudsyftet är att få input
från industrin. En kort dragning baserad på Hans SAVE-presentation
och resultatet av studiecirkelmötet 15/10 bör dock förberedas.
Ett andra industriseminarium kommer att anordnas (sannolikt i januari),
antingen på Saab (Simin undersöker) eller Bombardier (Ivica
undersöker).
-
En "web-portal" som ger stöd för mötesbokning och distribution
av material etc. förväntas vara i luften senast mitten av november.
Tills vidare gäller www.artes.uu.se/++/SAVE
-
Mail relaterade till save ska ha en ämnesrad (subject) som inleds
med SAVE:
-
Med tanke på "språkförbistringen" så bör begrepp
centrala för SAVE dokumenteras.
-
Mötesplanering: Fasta mötesdagar bör förbokas (tex
en fast dag i månaden) för hela projektperioden från 1/1'03.
Möjligheten att använda "Netmeeting" som komplettering till reguljära
möten ska undersökas.
-
Tids och aktivitetsplan ht-02
Studiecirkelstart 15/10 (KTH)
Industrisem@Volvo 25/10
Studiecirkelavslut 8/11 (UU)
SAVE WS 18-19/11 (Kursgård)
Fördjupad projektplan - Deadline 1/1'03 (=23/12'02)
Industrisem 2: januari '03
SAVE Kick-off (verklig projektstart): sannolikt februari 2003
|