-------------------------------------------------

SAVE – Component Based Design of Safety Critical Vehicular Systems

Minnesanteckningar SAVE-LG-möte 020923 i Linköping (RTSLAB)

Närvarande: Simin, Jörgen, Martin, Wang, Paul, Ivica, Hans och Heinz Schmidt.

  1. Ett stort tack till Simin och Anne för den goda maten och arrangemanget! [Lokalerna gjorde oss alla avundsjuka.]
  2. Heinz Schmidt (Monash/Melbourne) höll ett seminarium med efterföljande diskussion: "Component-Based Modelling of Non-Functional Software Properties".
  3. Målsättningen med mötet:
    • Planera planeringen (dvs projektstarten under hösten)
    • Samarbets/samverkansformer?
    • Industrimedverkan
    • Mål 1/1-03: Tydlig beskrivning av projektprocessen och uppdelning på delprojekt, samt relation mellan dessa.
  4. SSF förväntas komma med ett avtalsförslag i början av oktober
  5. Rekryterings/bemanningsläget:

  6.  
    • RTSLAB Linköping: Simin Nadjm-Tehrani, Jörgen Hansson, Aleksandra Tesanovic + nn (kommer att rekryteras)
    • DAMEK, KTH: Martin Törngren, Jad El-Khoury, Jonas Norberg. Dessutom kommer De-Jiu Chen att arbeta i anslutning till projektet.
    • UppAal, Uppsala: Wang Yi, Paul Pettersson, nn + nn (en nyrekrytering och av de nuvarande doktoranderna går in i SAVE)
    • CSL, MdH: Ivica Crnkovic + nn (ytterligare en doktorand (FlexCon) kommer att arbeta i anslutning till SAVE)
    • SDL, MdH: Hans Hansson, Christer Norström, Henrik Thane, Thomas Nolte, Dag Nyström + nn (möjligt att en existerande doktorand går in i SAVE). Dessutom finns ett projekt i nära anslutning till SAVE, med en industridoktorand från CC-Systems och Mikael Sjödin som projektledare (samt medverkan från Volvo CEC).

    •  
  7. Studiecirkel: för att nå målet med en förfinad projektplan 1/1'03 så startas en studiecirkel som dels syftar till att höja och sprida medvetenheten om relaterade arbeten, dels reda ut en del grundläggande begrepp och positionera SAVE. 

  8. Studiecirkeln genomförs under oktober-november och består av 4 faser


    1. Materialinsamling (Samtliga WP-ansvariga ska senast 7/10 skicka 3-10 relevanta artiklar till Hans, samt indikera deras betydelse)

    2.Inläsning (Relevanta artiklar läses och diskuteras lokalt)


    3. Diskussion: Två mötesdagar (kl 10-16) har bokats:
    A. 15/10 på KTH - Den konkreta uppgiften blir att diskutera komponentbegreppet och vad detta kan innebära för SAVE.
    B. 8/11 i Uppsala - Konkret uppgift kommer att definieras.

    4. Syntes: Slutsatserna dokumenteras; kan delegeras till en mindre grupp.


    Samtliga aktiva i SAVE, forskare, doktorander, potentiella doktorander och industripartners inbjuds att delta i studiecirkeln. Doktorander bör kunna erhålla forskarutbildningspoäng (1p) för detta.
     

  9. De inledande faserna av WP1 kommer att initieras under hösten.
  10. Industriseminarier: Det första seminariet är inplanerat på Volvo (TU+PV) i Göteborg 25/10. Huvudsyftet är att få input från industrin. En kort dragning baserad på Hans SAVE-presentation och resultatet av studiecirkelmötet 15/10 bör dock förberedas.
    Ett andra industriseminarium kommer att anordnas (sannolikt i januari), antingen på Saab (Simin undersöker) eller Bombardier (Ivica undersöker).
  11. En "web-portal" som ger stöd för mötesbokning och distribution av material etc. förväntas vara i luften senast mitten av november. Tills vidare gäller www.artes.uu.se/++/SAVE
  12. Mail relaterade till save ska ha en ämnesrad (subject) som inleds med SAVE:
  13. Med tanke på "språkförbistringen" så bör begrepp centrala för SAVE dokumenteras.
  14. Mötesplanering: Fasta mötesdagar bör förbokas (tex en fast dag i månaden) för hela projektperioden från 1/1'03. Möjligheten att använda "Netmeeting" som komplettering till reguljära möten ska undersökas.
  15. Tids och aktivitetsplan ht-02

  16. Studiecirkelstart 15/10 (KTH)
    Industrisem@Volvo 25/10
    Studiecirkelavslut 8/11 (UU)
    SAVE WS 18-19/11 (Kursgård)
    Fördjupad projektplan - Deadline 1/1'03 (=23/12'02)
    Industrisem 2: januari '03
    SAVE Kick-off (verklig projektstart): sannolikt februari  2003